clothesbranding

 

برندینگ بین المللی لباس در بازارهای خارجی برای شرکت های ایرانی

 

بسیاری از محقیق بر این موضوع صحه گذاشته اند که برندینگ بطور غیر مستقیم باعث بهبود ذهنی دریافتی ذهنی مشتریان از شرکت می‌شود که این خود باعث سود آوری و بهبود شاخص های مالی شرکت ها می گردد. این موضوع برای برندینگ لباس اهمیت بیشتری پیدا می کند
با دانستن تمامی فواید در باره برندینگ این نکته بسیار اهمیت می یابد که برای ورود به بازارهای بین المللی شرکت ها نیازمند یک استراترژی برند با کیفیت بالا و دقیق هستند. کارهای تحقیقاتی بسیاری در خصوص اینکه یک استراتژی برند ایده آل چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد صورت گرفته است. اگرچه تمام شرکت ها با هم تفاوت‌اند و هر صنعتی نیازمند روش متفاوتی برای توسعه استراتژی برندینگ بین‌المللی است.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چه‌کارهایی را شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت پوشاک، مد و لباس باید انجام دهند تا یک برند قدرتمند برای ورود به بازارهای بین المللی بسازند.

ما در بومان معتقدیم که یک استراتژی برند مطلوب از حرف دل مشتریان نشات گرفته می شود. بنابراین اولین کاری که برای برندینگ باید انجام داد، تحقیقات است.

 

اول مطالعه عمیق جامعه کشور مقصد و تعیین جامعه هدف (Target Market)

تفاوت های فرهنگی، جغرافیایی و آب و هوایی و در داخل کشورمان سبب تفاوت پوشش مردم در موقیعت های مختلف می شود. حال این موضوع در خارج از کشور و در کشورهای گوناگون تشدید می شود. نکته مهم این است که شرکت‌ها بدانند برای چه گروه افرادی و چه مناطقی و برای چه منظوری لباس تولید می کنند و آنان طبق فرهنگ‌شان در چه موقعیت‌هایی می توانند از آن استفاده کنند. مثلا آیا کفشی که تولید می شود چقدر برای آقایان جوان 18-25 ساله در کشور X جذاب است و آیا در فرهنگ آنان پوشیدن چنین کفشی برای محیط کار مناسب است؟

 

 

دوم تعریف هویت برند بالاخص تعیین مبدا برند (Brand Origin)

قطعا برای شرکت‌های ایرانی که می خواهند در خارج از کشور فعالیت کنند باید کشوری را برای فعالیت و بازاریابی انتخاب کنند که مردم آنجا بیشتر راغب به خرید پوشاک لباس خارجی باشند.اگر قرار باشد که برند تصویر ذهنی‌اش مربوط به یک کشور خاص باشد، کدام کشور بهتر است؟ ایران؟

بدلیل نبود یک برند ملی قدرتمند توصیه نمی شود که ساخت ایران و محصول ایران بودن به برند چسبیده شود. تحقیقات نشان داده است که کیفیت ادارک شده برند ملی بعضی کشورها برای پوشاک بیشتر از سایرین است. بطور مثال پوشاک ایتالیا و فرانسه دارای کیفیت ادارک شده بالایی در سطح بین المللی است. راه‌های متفاوتی وجود دارد که شما بتوانید تصویر ذهنی برند خود را به کشور X نسبت دهید. بطور مثال بیشتر تولیدات Apple در چین انجام می شود ولی در تصویر ذهنی برند، Apple یک برند آمریکایی است. در مقالات دیگر به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

 

سوم ایجاد هویت بصری مطلوب با توجه به کشور مقصد (Brand Visual identity)

یک لوگو متمایز، پکیج و شاپین بگ جذاب که با فرهنگ آن کشور سازگاری داشته باشد می تواند در ذهن مشتریان تصویر ذهنی مطلوبی ایجاد کند. برای اینکار می توانید از شرکت های فعال برندینگ در کشور مقصد نیز کمک بگیرید.

 

چهارم ایجاد یا استفاده از محیط خرید مطلوب

تجربه خرید برای توسعه هر برندی اهمیت دارد. برای برندهای پوشاک با توجه به اینکه در خیلی مواقع، خرید پوشاک نوعی تفریح هم محسوب می‌شود اهمیت بسزایی پیدا می‌کند ایجاد محیط خرید مطلوب توسط افتتاح و مدیریت شعب یکی از راه‌هایی است که شرکت‌ها از طریق آن می توانند تجربه خرید مطلوب را ایجاد کنند. البته این راه‌حل همیشه به‌صرفه نیست و ریسک زیادی دارد. همکاری با فروشندگانی که محیط مطلوبی را برای خریدایجاد کنند، مثل خرده فروش‌های زنجیره ای، شبکه فروشندگان لباس می‌تواند راه‌حل کارآمدتری باشد.

برندینگ لباس

 

پنجم ایجاد تمایز و جایگاه‌یابی (Positioning)

ایجاد تمایز و پیدا کردن جایگاه مطلوب برای برند مهمترین نقش را می تواند در موفقیت یک برند داشته باشد. طبق تحقیقات مشتریان در همه جا مد و پوشاک برندهایی می پسنند که تولیدات‌شان از بقیه متفاوت باشد تا با پوشیدن آن احساس خاص بودن را داشته باشند.

 

ششم ارتقا کیفیت تولیدات

بسیاری از برندهای مد لباس نیازمند صرف هزینه های تحقیق و توسعه آنچنانی برای ارتقا کیفیت پارچه و مواد اولیه نیستند. کاری که باید آنان انجام دهند شناسایی تولید کنندگان پارچه و مواد اولیه با کیفیت است. آنها می توانند کیفیت ادارکی مشتریان را در کشورهای مقصد ارزیابی کرده و سپس با توجه به کیفیت ادارکی مشتریان نسبت به خرید و تولید اقدام کنند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.