آشنایی با مراحل مورد نیاز برای بازاریابی در کشورهای خارجی

مقدمه

در حال حاضر، بسیاری از کسب و کارها به واسطۀ پیشرفت اقتصاد جهانی و رشد اینترنت و تکنولوژی‌های دیجیتال و سایر انواع ارتباطات و حمل و نقل و سفرهای بین ­المللی، در عرصۀ بین‌­المللی فعال هستند. این پیشرفت، این فرصت را برای کسب و کار شما مهیا می‌کند که تعداد مشتریان خود را افزایش دهید و درآمد خود را بالا ببرید. با این حال، بازاریابی در کشورهای خارجی کار ساده‌ای نیست و با مسائل و دشواری‌های خاص خود همراه است که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید و به همین علت در این مطلب قصد داریم که شما را با فرآیند بازاریابی در کشورهای خارجی آشنا کنیم.

مرحله بازاریابی خارجی

 

از اینجا به بعد، احتمالات و گزینه­‌ها را کمتر کنید تا مشخص شود که به احتمال زیاد در کجا می­توانید با بازار هدفی که قرار است محصول خود را در آنجا به فروش برسانید، ارتباط برقرار کنید.

— آیا بازارهای هدف شما در فروشگاههای اینترنتی و رسانه‌­های اجتماعی هستند؟

— آیا مشتریان شما ایمیل خود را بررسی می‌کنند؟

— آیا روزنامه­‌ها یا مجلات محلی و رادیو به دست آنها می‌­رسند؟

پاسخ‌­های این سوالات می­توانند به شما کمک کنند تا مراحل بعدی بازاریابی در کشورهای خارجی را بهتر انجام دهید. سایر مواردی که باید پس از پاسخ این سوالات بررسی کنید به شرح ذیل هستند.

مرحله تحقیق و ارزیابی

برای بازاریابی در کشورهای خارجی، شما باید وضعیت کشوری که در حال بررسی آن هستید را بدانید. محصول یا خدماتی که قرار است به فروش برسد باید با دقت به کمک گروه‌های بازاریابی شما و سایر ابزارهای تحقیقات بازار در کشور مورد نظر آزمایش شوند. این کار باید توسط یک شرکت تحقیقات بازاریابی معتبر و متخصص بازار برای شما انجام شود.

شما باید به طور کامل بررسی کنید که قرار است چه نوع رقابتی در بازار مورد نظر داشته باشید. بررسی کنید که آیا فرد دیگری در این کشور در زمینه مشابه شما تلاش کرده است و آیا در نهایت شکست خورده است یا خیر؛ و اگر شکست خورده است، از همه مهمتر اینکه بررسی کنید که چرا شکست خورده است. البته، تجزیه و تحلیل علت موفقیت یک رقیب هم خیلی ارزشمند و آموزنده است. تحلیل بازار شما علاوه بر تعیین میزان پتانسیل بازار باید به مسائل کیفی نیز توجه داشته باشد.

برخی از بازاریابان بین­‌المللی فاکتورهای موثر بر بازاریابی در کشورهای خارجی را فاکتورهای SLEPT نامیده‌­اند که عبارتند از بررسی شرایط اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و فناوری در هر کشور. فاکتورهای اجتماعی عبارتند از مسائل فرهنگی و زبانی که می­توانند بر عرضۀ محصول یا ارائه خدمات شما و همچنین بر استراتژی ارتباطات بازاریابی شما تاثیرگذار باشند. شرایط حقوقی یا قانونی می‌­توانند بر موضوعات مختلفی تاثیر بگذارند، مثلاً پذیرش محتویات یک آگهی بازرگانی و دسترسی به رسانه­‌ها. توسعۀ اقتصادی مربوط به ارزیابی مسائل زیرساختی همچون حمل و نقل و انبارداری است. فاکتورهای سیاسی بر ثبات سیاسی تمرکز دارند و از طریق مجموعه قوانین شفاف و قابل پیش‌بینی به فاکتورهای حقوقی گره خورده­‌اند. سطح فناوری می­‌تواند بر مسائلی همچون وابستگی بازاریابی به میزان دسترسی مردم به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تاثیر بگذارد.

بازاریابی خارجی

تدوین فعالیت‌ها و استراتژی‌های بازاریابی

 

شما نمی­‌توانید فرض کنید که استراتژی­‌ها و فعالیت‌های فعلی بازاریابی شما که در کشور خودتان از آن نتیجه گرفته‌اید، حتماً در بازاریابی در کشورهای خارجی دیگر هم نتیجه ­بخش باشند. برای مثال، ممکن است در انجام قسمت اعظم کسب و کار فعلی خود از طریق اینترنت و کاتالوگ­‌ها خیلی موفق باشید. اما این استراتژی در کشورهایی که فرهنگ آن‌ها حول روابط شخصی می­‌چرخد، احتمالاً جواب نخواهد داد. اگر استراتژی فعلی شما حول کاهش قیمت می‌­چرخد، پس در کشوری موفق خواهید شد که مردم آن به قیمت محصولات بهای بیشتری بدهند و برای مثال در یک کشور ثروتمند که مردم تنها به کیفیت محصولات بها می‌دهند، چندان موفق نخواهید بود. برای کشور جدید نیاز به طرح بازاریابی مستقلی دارید.

 

طرح صادرات

 

در نظرگرفتن ریسک‌های خاص

 

عامل مهمی که در هنگام بازاریابی در یک کشور خارجی باید به آن توجه کنید، ریسک‌های خاصی هستند که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، به خصوص ریسک‌های اقتصادی و سیاسی. مواظب نرخ تبادل ارز باشید، زیرا مشتریان خارجی با ارز کشور خودشان از شما خرید خواهند کرد و شما باید آن را به ارز کشور خودتان تبدیل کنید. این موضوع تاثیر زیادی بر روش قیمت­‌گذاری شما خواهد داشت. ریسک‌های سیاسی ناشی از جنگ، دولت محلی بی­‌ثبات و غیردوستانه یا شورش­‌های سیاسی و مذهبی داخلی نیز وجود خواهند داشت. علاوه براین، سیستم بانکداری و کارت اعتباری در هر کشور، تاثیر بسزایی بر بازاریابی در یک کشور خارجی خواهد گذاشت و مشخص می‌کند که چگونه و چه وقت می‌­توانید پول حاصل از فروش خود در آن کشور را جمع‌­آوری کنید و به ارز کشور خودتان تبدیل کنید.

 

نتیجه‌گیری

 

هم در مورد کسب و کارهایی که پتانسیل رقابت آن‌ها در بازارهای داخلی به پایان رسیده است و به دنبال بازار جدیدی برای ارائه خود هستند و هم برای کسب و کارهایی که در بازارهای داخلی به شدت موفق هستند و قصد توسعه بیشتر محصولات خود را دارند، بازاریابی در کشورهای خارجی و ورود به بازارهای بین‎­المللی یک گام مهم محسوب می­‌شود. شما پس از تحلیل بازار به کمک ارزیابی‌های دقیق و رسیدن به این نتیجه که تقاضای سودآوری در یک کشور خارجی وجود دارد، باید مناسب‌­ترین استراتژی بازاریابی در کشورهای خارجی را جهت ورود به این بازارها پیدا کنید. ما در بومان به شما کمک می‌کنیم تا بهترین راه‌حل و استراتژی‌ها را برای ورود به بازارهای حارجی داشته باشید

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.